středa 27. září 2017

Inktober 2017


Inktober vymyslel Jake Parker v roce 2009 jako výzvu ke zlepšení svých schopností v oblasti kresby inkoustem (inking) a rozvíjení pozitivních návyků. Od té doby se stala oblíbenou výzvou, do které se každoročně zapojují tisíce umělců. Pravidla jsou jednoduchá a zúčastnit se může opravdu každý.



  1. Stačí vzít do ruky pero a vytvořit kresbu
  1. Sdílet ji na internetu
  1. Označit ji #inktober a #inktober2017
  1. A opakovat každý den po celý říjen!


Letos mám i já v plánu se výzvy zúčastnit, tak uvidíme, jestli to opravdu vyjde, protože současně s Inktoberem začíná v práci i vánoční špička a to znamená hodně přesčasů a žádné volno.

Nakreslit během jednoho měsíce každý den jednu kresbu se může zdát hrozně jednoduché, ale ve skutečnosti se do cesty staví spousta překážek. Od obyčejných výmluv jako únava, hodně práce, rodina, nemám čas... až po ty zásadní jako "a co mám proboha kreslit?!" Zírání na prázdný papír je neskutečně demotivující, deprimující, stresující a navíc to plýtvá drahocenným časem, který bychom mohli věnovat kresbě samotné. 
Naštěstí existují takzvané "Prompt Lists" což jsou seznamy hesel, které mají za úkol nastartovat naši kreativitu a pokud se nezaseknete na tom, co si pod heslem představit a jak to ztvárnit, máte skoro vyhráno.

Oficiální seznam pro tento rok vypadá takto:



Minimálně u poloviny hesel nemám nejmenší tušení, jak se s tím popasuju, ale řekla jsem si, že se nebudu stresovat dopředu. A až se k nim dostanu, teda jestli vůbec, něco vymyslím a nebo vytvořím něco vlastního. 
Minulý rok jsem zvládla celé dva dny! 😃 

Den 1. - Fast
Den 2. - Noisy
Prompt listů je spousta. Vytváří je kde kdo. Mě osobně zaujal na instagramu Inktober Monsters, který vypadá takto:



Téma mytických bytostí je mi hodně blízké a na tenhle seznam se těším fakt hodně. V nejšílenějších představách si plánuju každý den dvě kresby (jednu z každého seznamu) a jednou týdně video. Ale to vím už teď na 100%, že to nevyjde .😩

V každém případě jsem vytvořila kalendář na obě výzvy, který si můžete stáhnout tady Official a Monsters.




Materiály


Na tuhle výzvu nepotřebujete žádné zvláštní vybavení. Stačí jen papír a inkoust a to buď v lahvičce nebo ve formě popisovače. Já jsem na Inktober připravena takto:


Papír


Až na malý černý vpravo dole si všechny svoje skicáky vyrábím sama. Jednak proto, že nevydržím chvíli nic nedělat, baví mě tvořit a umím vázat knihy a pak proto, že jsem megaloman a potřebuju mít všeho hodně :D Skicáky mají různý papír. V některých je klasická školní čtvrtka, v jednom je obyčejný kopírovací papír, pak tam mám náčrtníkový papír chamois, akvarelový papír s nižší gramáží a recyklovaný papír. 







Krom skicáků mám ještě k dispozici volné listy akvarelového papíru Diskobolos 230g, akvarelový blok Craford and Black 230g, akvarelový blok Canson 180g a mix media skicák Koh-I-Noor 180g.


Kreslit rozhodně mám na co a teď ještě čím...




Skica


Nejsem tak dobrá, abych mohla kreslit rovnou inkoustem a proto si musím obrázek nejdřív naskicovat. K tomu používám svoje dvě nejoblíbenější mechanické tužky. Jako první jsem, dostala Faber-Castell Grip 1347 0.7jako dárek od kolegy z práce. Jako druhou jsem si pořídila Koh-I-Noor Mephisto profi 0.7. Do obou jsem se okamžitě zamilovala. Skvěle se drží a mají vysouvací kvalitní gumu. Jen ani u jedné nevím, jak tvrdá je tuha uvnitř, protože v obou mám ještě stále tu původní. 


Na gumování používám tvárlivou pryž a gumu v tužce Koh-I-Noor a pak měkkou plastickou gumu z Číny, ani nevím, kdo je výrobce, ale je výborná.









Inkoust


Nedávno jsem měla narozeniny a od rodiny i od sebe samotné jsem dostala spoustu věcí k tvoření, které jsem si přála už dlouho nebo je prostě chtěla mít. Jednou z těch věcí je i kompletní sada uměleckých inkoustů Koh-I-Noor. Vyrobila jsem si na ně dřevěnou krabičku, na kterou jsem patřičně hrdá. Přestože sada obsahuje 14 odstínů včetně zlaté a stříbrné, chci se držet hlavně černé a bílé, což jsou barvy pro Inktober typické.



Další variantou jsou fine linery s pigmentovým inkoustem. Nejznámější jsou asi Sakura Micron, ale já jsem spokojená s japonskými UniPin



Fine liner 7001 0.3 mm a Permanent marker 1 mm od Koh-I-Nooru
Tinten pen fine liner 0,5 mm, zřejmě značka ICO a nakonec 
Marvy Uchida 4600 Brush, který má štětcový hrot



Zdůraznění světlých míst a odlesků: 

Centropen permanent marker na vodní bázi,
gelové pero Unibal,
gelové pero Pilot Choose a 
gelové pero Gelly roll - Sakura



Nástroje


Mým hlavním pracovním nástrojem, při použití inkoustu v lahvičce, bude násadka a různá dip pera, která budu do inkoustu namáčet.



Když budu mít čas tvořit něco hodnotnějšího a dělat tzv. washe, tzn. rozmývat inkoust vodou, vezmu si na pomoc akvarelové štětce s vlasem z hovězích uší, v různých velikostech nebo vodní štětce, které lze také přímo naplnit inkoustem.




Pomůcky


Při rozmývání vodou se jistě bude hodit moje krásná nová velká paleta, jakou jsem sháněla celou věčnost a našla ji jen čirou náhodou, zapadlou a zastrčenou v hromadě jiného zboží v místním papírnictví. Stála 160,- Kč, což je za kus plastu nehorázná suma, ale tak co už.









Moje druhá paleta, která ve skutečnosti není ničím jiným, než porcelánovým talířem na vejce, zakoupeným čirou náhodou v Tescu asi za 79,- Kč, je dalším pomocníkem, na kterého nedám dopustit.










Takže připravená jsem, už jenom začít!

Den #1   SWIFT / WITCH   (rychlý/čarodějnice)

Den první máme úspěšně za sebou a dva výtvory jsou na světě. Ještě nejásám, protože je neděle a měla jsem volno. Až pracovní týden ukáže, jak pevnou mám vůli.


Začala jsem v dobré víře skicou, na obyčejný papír do tiskárny, kterou jsem pak přenesla na akvarelový papír. 









Byla jsem celá natěšená a spokojená, jak mi to pěkně jde... no a pak jsem vzala do ruky štětec a inkoust a celý jsem to zmrvila! 
Hrotem pera jsem si narušila povrch papíru a linky inkoustu se na něm rozpíjely. To už mě opustila veškerá radost a proklínala jsem se, že jsem nezačala skicovat rovnou na mix media papír. Jenže kdo mohl tušit, že nebudu potřebovat gumu?
Sice jsem chtěla pracovat pouze se skutečným inkoustem, ale nechtělo se mi znovu přenášet skicu bez záruky, že tentokrát se to už povede a oprášila jsem svůj milovaný Wacom. Skicu jsem naskenovala do pc a "inking" udělala digitálně.





Lineart vypadá hodně dobře a kdyby někdo chtěl, může si ho stáhnout jako omalovánku v pdf zde.












Jenže pak jsem přidala stínování a nejsem si jistá, která verze je horší. Každopádně toto je oficiální výsledek. Ale je to teprve první den...klid!





Druhý obrázek už naštěstí dopadl dobře a Rorýs obecný neboli Swiftbird může letět do světa :)





Den #2   DIVIDED / VAMPIRE   (rozdělený/upír)

Je sice jen pár minut po půlnoci, ale už je pondělí, takže den druhý a já mám hotový první obrázek :) Nejsem tak pilná, jenom nemůžu spát a tak jsem využila čas než půjdu do práce. Večer pak dotvořím druhý, pokud teda nepadnu za vlast hned mezi dveřma.

Takže, první věc se jmenuje "Nic netrvá věčně" (divided) a promítla se do něj moje nedávná osobní zkušenost, bez které bych se klidně obešla. 



Přiznám se, že druhý obrázek se mi moc nelíbí. Má představovat upíra koupajícího se v krvi svých obětí, ale nějak jsem neodhadla proporce a celkově to na mě nepůsobí tak, jak jsem si představovala.





Den #3   POISON / BANSHEE   (jed/banshee)

Den třetí! Už jsem dál, než minulý rok :D
Pro heslo jed mě nenapadlo nic vyjímečně kreativního, ale po šichtě už toho od sebe ani příliš neočekávám. I tak to byl příjemný relax.





Banshee - "žena z kopců" nebo také "víla smrti" je irská a skotská mytologická bytost, která se projevuje zoufalým kvílením a pláčem, jímž zvěstuje smrt některého člena rodiny. Obvykle se pojí s významnými šlechtickými rody. Může se objevit jako krásná dívka, stařena nebo lasice, vrána nebo hranostaj, což jsou zvířata v Irsku spojována se smrtí.
Tahle slečinka mě hodně bavila, únava neúnava. A to dokonce tak, že jsem ji dokončila těsně před půlnocí. Mohl tam být na některých místech větší tonální kontrast, ale zjistila jsem, že papír skicáku nesnese příliš mnoho vrstev, takže se mi to místy opět rozpíjelo. Ale jsem spokojená. 





Den #4   UNDERWATER / DRAGON   (pod vodou/drak)

Na dnešek jsou obě díla zvířecí a obě roztomilá. K heslu Underwater jsem zvolila páreček  potápějících se říčních vyder a pro druhé heslo mládě draka.











  









Oba dva jsem dělala trochu dýl a opět po práci, takže jsem teď o den ve skluzu. Zítra to musím dohnat.



Den #5   LONG / ZOMBIE   (dlouhý/zombie)

Takže je pátek a já dokončuji čtvrteční obrázky :( Ale to fakt nešlo. Zítra to zase všechno doženu! V tom prvním jste určitě poznali Pinochia a jeho dlouhý nos a ve druhém jsem se snažila o co nejodpudivější mrtvolu.

























Den #6   SWORD / HARPY   (meč/harpyje)



Harpyje - mýtické bytosti antické mytologie, zobrazované jako napůl ženy a napůl ptáci, zlovolné, lidem škodící bytosti. Původní představa harpyjí byla velmi neurčitá a byly zosobněním bouře. Jejich posláním bylo unášet duše zemřelých do podsvětí. V antickém Řecku se zobrazovaly jako ženy s křídly a byly podobné antickým sirénám. Později měly podobu ptáků s dívčí hlavou a nakonec se jejich hlava změnila na hlavu staré, ošklivé ženy.





Den #7   SHY / CENTAUR   (plachý/kentaur)


























Den #8   CROOKED / DEMON   (křivý/démon)


























Den #9   SCREECH / MUMMY   (pištění/mumie)



























Den #10   GIGANTIC / MERMAID   (obrovský/mořská panna)



























Den #11   RUN / SWAMP MONSTER   (běh/příšera z bažin)



























Den #12   SHATTERED / GHOUL   (rozbitý/ghúl)
























Ghúl - stvůra arabského folklóru, která přebývá na hřbitovech, pohřebních místech a místech s větší koncentrací smrti. Je zlým typem džina, který se cítí být zplozen nejvyšším arabským zlem Iblísem.
Obývá pouště, přebírá podobu zvířete, zvláště pak hyeny. Živí se z mrtvol, požírá malé děti, rabuje hroby, pije krev a přebírá na sebe podobu požíraného. Ghúl jako jediný podle arabské mytologie dokáže zahubit upíra.



Den #13   TEEMING / WEREWOLF   (hemžení/vlkodlak)




























Den #14   FIERCE / FRANKENSTEIN MONSTER   
(divoký/Frankensteinova příšera)



























Den #15   MYSTERIOUS / SATYR   (tajemný/satyr)

























Satyr - v řecké mytologii syn boha Herma nebo Siléna. Jsou zařazovány mezi polobohy nebo mezi horské a lesní démony. Šlo o průvodce boha vína Dionýsa, také byli v družinách boha Pana. Zobrazováni jsou většinou jako napůl člověk a napůl kozel, s kučeravými vlasy, špičatýma ušima, tupým nosem, s růžky, oháňkou a kozlíma nohama. Pohybovali se ve skupinách, milovali víno i všelijaké jiné požitky. Byli prostopášní, pronásledovali nymfy, tančili, hráli na flétnu nebo dudy.



Den #16   FAT / OCTOMAID   (tlustý/mořská panna - chobotnice)



























Den #17   GRACEFUL / SATYA   (elegantní/Satya - věk pravdy)

























Satya - věk pravdy, stojí na čtyřech nohách. A to je všechno, co jsem zjistila. Hinduismus je pro mě osobně neuchopitelnej. Potom následují další dva "věky" a poslední, čtvrtý věk, věk války a smrti je už mnohem známější Kali, která stojí na jedné noze. 



Den #18   FILTHY / NYMPH   (špinavý/nymfa)

























Nymfy - jsou v řecké mytologii vodní, lesní a horské bohyně či polobohyně. Jsou to bytosti podobné pohádkovým vílám nebo rusalkám. Všechny byly krásné, jejich posláním byl tanec, zpěv a zábava. Vyskytovaly se obvykle poblíž jiných tvorů, jako Siléni, Styrové, Panové nebo ve společnosti bohů jako Apollón, Dionýsos nebo Hermés či Artemis. Byly obvykle panny, mnohé však měly potomky s bohy nebo lidmi. Dokonce nebyly všechny nesmrtelné. Byly přívětivé k lidem, jen pohlední mladí muži mohli přijít k nehodě nebo dokonce záhubě.



Den #19   CLOUD / CYCLOPS   (mrak/kyklop)





Bohužel, tímto mrakem moje cesta Inktoberem 2017 končí. Opět jsem nedošla až na konec, ale zvládla jsem to mnohem lépe, než v roce minulém, takže můžu být i tak docela spokojená. Příště to třeba vyjde ;)



A co vy? Splnili jste výzvu až do konce? Jak jste spokojeni se svými výtvory?


Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážení návštěvníci, budu velice ráda za každý zanechaný komentář, ať již pochvalný nebo kritický. Prosím jen o zachování slušnosti, nepoužívání vulgarismů a neútočení na skupiny či jednotlivce. Děkuji.