středa 25. ledna 2017

Dřevěná krabička na pastely

Jedno mrazivé sobotní ráno, ač neskutečně utahaná z práce, protože jsem se nechala kolegou vyhecovat k nadlidským výkonům, jsem se probudila s jasným plánem. 
  1. Uklidím. A to hlavně svůj pracovní stůl, ze kterého kocouři během týdne stihli udělat chlupaté pískoviště.
  2. Zacvičím si, abych o víkendu úplně neshnila.
  3. Konečně se pustím do kreslení, protože už začínám mít absťák.
Samozřejmě všechno dopadlo úplně jinak. Uklízet jsem sice začala, ale zrovna, když jsem utírala prach na polici, objevila jsem krabici pastelů, které mi tam leží od té doby, co jsem si je pořídila, aniž bych je vůbec vyzkoušela. Teda né, že by na nich byla taková vrstva prachu, že jsem je objevila až při úklidu! 😄 Čistě ze zvědavosti jsem zvedla stoh papírů, co ležel na nich. No a když už jsem byla v tom uklízení, chtěla jsem pastelům najít nějaké vhodnější místo. Jenže jsem zjistila, že se mi ta krabice nevejde do žádného šuplíku ani do skříňky. A to byl přesně ten okamžik, kdy bylo rozhodnuto, že je po úklidu. Místo toho jsem opět vytáhla pilu a pustila se do výroby dřevěné krabičky, která by svými rozměry lépe vyhovovala stávajícímu nábytku.




Na výrobu jsem potřebovala:

  • Zbytek překližky (10mm) na dno a víko
  • smrková lišta na boky
  • smrkové hranolky
  • lepidlo
  • pravítko
  • tužka
  • pila
  • smirkový papír
  • pant a šroubky
  • šroubovák
  • vrtačka
  • svorky
  • zámeček
  • barva na dřevo
  • lak
Tvrdé pastely Koh-I-Noor jsou sice skvělý výtvarný nástroj, ale prodávají se v naprosto nevhodném balení. Naštěstí, molitanová stélka byla rozříznutá na 4 díly, takže definitivní rozhodnutí pro výrobu krabičky, bylo otázkou několika vteřin.

  1. Nejprve jsem si na zbytek překližky narýsovala čtverec potřebných rozměrů.
  2. Pomocí pily vyřízla.
  3. Připravila si ze smrkové lišty boky dna krabičky.
  4. Pomocí lepidla na dřevo slepila dohromady, zajistila svorkama a nechala pořádně zaschnout.
  5. Po zaschnutí lepidla jsem dno krabičky obrousila smirkovým papírem.
  6. Dalším krokem je víčko krabičky. Tady jsem zjistila, že jsem si to vlastně moc nepromyslela, protože jsem to prostě chtěla mít hned. Jako vždycky. Na dno krabičky jsem použila ten nejlepší kus ze zbytku překližky a na víčko už mi tak nějak nezbylo... Ups!
    Napřed jsem chtěla slepovat k sobě lištu. Pak mi došlo, že horní strana víčka vlastně nebude vidět, takže jsem si k sobě slepila dva kusy překližky. Bohužel, na tomhle kusu byl zrovna překlad, tudíž měl všude jinou sílu. Amatér si ťukne na čelo, profesionál se zhrozí, ale co, nějak to dopadne 😉
    Ke krajům víčka jsem přilepila smrkový hranolek, zasvorkovala a opět nechala lepidlo zaschnout.
  7. Po zaschnutí jsem víčko přebrousila smirkovým papírem. Přiznám se, že na ten předěl jsem musela vzít brusku.
  8. A jde se na pant. Protože čekání a odkládání čehokoli není má oblíbená činnost, pracovala jsem jen s tím, co jsem zrovna našla doma. Některé součástky nejsou úplně podle mých představ, ale aspoň jsem pro ně nemusela nikam jezdit. Například pant by klidně mohl být trochu nenápadnější.
    Pant jsem umístila na prostředek krabičky a tužkou naznačila jeho velikost.
  9. Vymezený prostor jsem vybrousila pomocí Dremelu.
  10. Hranu víčka, na straně u pantu, jsem obrousila do kulata, aby šlo víčko lépe otvírat a nikde nedrhlo.
  11. Pant jsem usadila na místo, tužkou naznačila otvory pro šroubky a tenkým vrtáčkem předvrtala. Pant jsem přišroubovala na své místo. V mém případě byly i šroubky trochu delší, než by bylo potřeba, tak jsem je ještě zkrátila a zabrousila Dremelem.
     
  12. Na zavřenou krabičku jsem si naznačila umístění otvorů pro šroubky zámečku a tenkým vrtákem předvrtala.
  13. Zámeček jsem přišroubovala na místo a zkontrolovala, jestli všechno funguje tak, jak má.
    A funguje!
  14. Kdyby bylo to dřevo hezčí, nechala bych krabičku tak, jak je. Ale bylo takové, jaké bylo, takže jsem ji celou natřela na černo.
  15. Spodní stranu víčka nebylo potřeba natírat barvou, protože po proschnutí jsem na ni přilepila kus molitanu z původního balení pastelů a tím zakryla nevzhledný pant i předěl.
  16. Víčko jsem nenatírala ani z horní strany, protože jsem na ni nalepila obrázek z originální krabice a zakryla tak předěl i z vrchu. Krabička by chtěla ještě přestříkat lakem, ale v -17°C s tím ven nepůjdu. Možná v létě.

  17. A je hotovo! Pastely jsou bezpečně uvnitř, krabička vypadá nakonec docela luxusně a hlavně se mi vejde do šuplíku 😊
    Teď už je jen vyzkoušet.






Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážení návštěvníci, budu velice ráda za každý zanechaný komentář, ať již pochvalný nebo kritický. Prosím jen o zachování slušnosti, nepoužívání vulgarismů a neútočení na skupiny či jednotlivce. Děkuji.