pátek 19. ledna 2018

Bullet journal aneb můj kreativní zápisník

Jako dítě školou povinné jsem měla vždy naprosto vzorné a asi nejbarevnější sešity v celé třídě. Různé malůvky zdobily větší část plochy než samotné zápisky a i ty byly provedeny pomocí pečlivě dodržované hierarchie barev. Když jsem neměla ve škole pastelky, fixy, barevné propisky a další vymoženosti, nebyla jsem ve své kůži. Stránky přírodopisu zdobily obrázky orgánů hodné studenta medicíny, v dějepise mapky a když nebylo nic vhodného k tématu, tak aspoň barevné nadpisy, podnadpisy a odrážky. Několik sešitů jsem psala i víckrát, protože se mi prostě nelíbil lay-out, který jsem zvolila a prostě jsem to musela celý předělat. Na střední jsem pak musela děsně důležitě psát poznámky na počítači a tisknout na darované tiskárně. Protože ne všichni ji tenkrát doma měli :D A ty technický nákresy, nad kterýma jsem v "malování" trávila hodiny a hodiny aby to pak nakonec bylo horší než ručně :D No ale bylo to prostě psaný na počítači a já mohla být důležitá až na půdu. To, že jsem z těch umělecky ztvárněných zápisků neuměla vůbec nic, neboť jejich zaznamenáním na papír moje aktivita končila, bylo vedlejší. Nikdy nezapomenu, jak mi máma říkala "Hlavně abys to taky tak pěkně uměla."

Když jsem pak pracovala v kanceláři, byla jsem úplně posedlá naprostým a dokonalým pořádkem v mnou nastaveném systému. Všechno mělo své místo. Všechno bylo pečlivě seřazeno a označeno a samozřejmě nesměly chybět barevné rozlišovače, štítky a cedulky. Záznamní knihy přesně nalinkovány a každý údaj zapsán příslušnou barvou. No prostě magor :D
Uznejte, že s takovou milnulostí bylo jen otázkou času, kdy se mne dotkne fenomén zvaný Bullet journal. Spíš je divný, že mě to míjelo tak dlouho. Ale pravda je, že jsem klasické diáře nikdy nepoužívala, protože jsem do nich v podstatě neměla co zapsat. S největší pravděpodobností ho nevyužiju ani teď, ale je to dobrý relax a taky tak trochu umění.

Takže co to vlastně je Bullet journal?
(nebo česky  "odrážkový diář") 

Podrobně se o něm můžete dočíst na jeho oficiálních stránkách. Jde o osobní, plně přizpůsobitelný organizační systém, plánovač, time manager, deník, kalendář, poznámkový blok, seznam úkolů či skicák a nebo třeba všechno dohromady. Není potřeba žádná technika, jen pero a papír a nejlepší na tom je, že si ho každý vytvoří tak, aby vyhovoval právě jeho potřebám.
Bullet journal (nebo BuJo) funguje na 4 základních principech:

  • Nadpis by měl být krátký a výstižný, jasně určující o co se na dané straně jedná.
  • Číslo strany - usnadňuje hledání, zapisují se do seznamu.
  • Krátké věty 
  • Odrážky (Bullets) jsou základním stavebním kamenem celého systému. Pomáhají kategorizovat vstupní údaje do tří skupin. 


  1. Úkol - můžeme pro něj použít třeba o nebo jiný symbol, který vám bude vyhovovat. Úkol je např. vyzvednout ségru na letišti, vyzvednout oblek z čistírny, zavolat do školy, jít na prohlídku a pod. Ty se pak ještě rozlišují na v řešení, dokončený, zrušený, přesunutý. Může to vypadat třeba nějak takhle:


  2. Událost - vstupy závislé na datu, jako třeba narozeniny, filmová noc, stěhování ...
    Údaj by měl být krátký a výstižný bez ohledu na citové nebo osobní vazby. Rozepsat se o nich můžete na další volné straně ;) Použijeme třeba symbol
     
  3. Poznámka - vstupy které si chcete pamatovat. Nápady, myšlenky, fakta. Může je reprezentovat třeba pomlčka
    -

Tyto odrážky pak můžete ještě označkovat a dát jim další význam. Například "*" značící vysokou prioritu, "!" pro geniální nápad, osobní motto nebo hlubokou myšlenku, "oko" pro poznámky, které potřebují další výzkum. Symboly pro jednotlivé druhy dat se pak zapíšou do "klíče" pro snadnější orientaci.

Celý obsah journalu se dělí do čtyř modulů a to:

  1. Index

    (obsah, seznam) - měla by to být první strana, umožňuje rychlé vyhledání potřebných dat.




  2. Future log 

    Já ho nazývám "pololetní plán", prostě proto, že je to hrubý přehled na (v mém případě) šest měsíců dopředu. Zde se mohou objevit události a úkoly, které se neváží ke konkrétnímu datu, ale jsou prostě v plánu. Třeba, že v březnu začnete běhat, v srpnu pojedete na dovolenou, v listopadu začnete péct cukroví a další.

  3. Mesíční plán

    Rychlý a stručný přehled toho, co mě čeká v následujícím měsíci. Je to kombinace kalendáře a seznamu úkolů. Stránka je pro hrubou představu, takže zápisy by měly být co nejkratší. S údaji v měsíčním plánu koresponduje také příslušné datum v denním plánu.

  4. Denní plán

    (kalendář) - vytváří se obvykle ze dne na den, protože nevíte, kolik místa budete potřebovat na rozepsání jednotlivých úkolů, událostí, poznámek. Pokud svůj BuJo povýšíte na umělecké dílo nebo si prostě jen budete chtít hrát s různými rámečky a ozdůbkami, budete si s nejvyšší pravděpodobností vytvářet určité šablony a ty pak připravovat na celý měsíc dopředu. 


Nevýhodou předtištěných diářů je, že máte pevně dané kolonky, do kterých se vám většinou nevejde všechno, jsou rozvržené jinak, než potřebujete nebo se informace v nich obtížně hledají. A tak neexistuje nic jednoduššího, než vzít tužku a blok a vytvořit si diář přesně tak podrobný a přehledný, tak ozdobený nebo jednoduchý, jak mi vyhovuje a jak se mi líbí.

Jak už jsem zmínila v úvodu a jak je vidět na prvních obrázcích, není můj styl strohost a jednoduchost, takže jsem se nechala inspirovat uměleckými díly na internetu a začala tvořit svůj první BuJo šitý na míru. Je to ještě stále ve fázi experimentování a hledání. Můj první měsíc je zkouška, tak nečekejte nic tak velkolepého, jako je k vidění třeba na pinterestu nebo instagramu ;)

Nejprve jsem si sepsala seznam všecho, co jsem chtěla v diáři mít, poté jsem jednotlivým oddílům přiřadila konkrétní místo a číslo strany a pak jsem vymýšlela pro jednotlivé oddíly lay-outy (rozvržení strany).
Také jsem si vytvořila soubor odrážek, které budu používat. Ty později zaznamenám do "Klíče".



Pro výrobu journalu nepotřebujete žádné speciální vybavení, stačí tužka a obyčejný blok. Pro fajnšmekry pak přichází obchody s širokou nabídkou nejrůznějších bloků s tvrdou, kroužkovou či měkkou vazbou, linkované, čtverečkované, tečkované nebo prázdné, s gumičkou, kapsičkami, s levným nebo značkovým papírem o různé gramáži. A nebo si můžete BuJo vyrobit sami úplně od základu! Knižní vazba není tak složitá, jak se na první pohled zdá a můžete si tak přizpůsobit svým potřebám dokonce i počet stránek.
Co se týče malůvek a ozdobiček, budou se hodit všechny možné značkovače, linery, fixy, pastelky, barevné propisky, gelová pera, zvýrazňovače nebo třeba i vodovky. Využijete také různé samolepky, razítka, šablony, barevné papíry, washi pásky.



Dobrým pomocníkem jsou také předtištěné samolepící etikety s měsíčním kalendářem, které já pak používám k označení týdne v týdenním kalendáři.





Kromě zmíněných čtyř modulů jsem si do svého BuJo zakomponovala něco navíc. Tak se teď na to pojďme podívat.

  • Místo, kde se můžete asi nejvíc vyjádřit jsou úvodní stránky. Na začátku článku je moje úvodní strana pro celý rok 2018 z barevného kartonu a malůvky pastelkami Polychromos, která reprezentuje čtyři roční období. Tím, že jsem zvolila kroužkový vazač mám naprostou svobodu volby barvy a typu papíru.
  • Následuje zmíněný obsah, kam zaznamenám číslo každé strany, kterou do BuJo vložím. Další výhoda je, že pokud se to nepovede na poprvé, můžu jakoukoli stranu vyndat a předělat :)
  • Celý roční kalendář se mi nechtělo vypisovat, tak jsem ho vytiskla na barevný karton, vlepila a dobarvila vodovkama. Není třeba dělat ručně za každou cenu úplně všechno, každý podle libosti a podle své lenosti :D Stáhnout si ho můžete zde.
  • Další stránka je prostor pro mé cíle pro tento rok.
    Rozhodla jsem se, že se stůj co stůj musím zlepšit v malování, musím se naučit skicovat každý den, chci zhubnout na dovču, chci víc psát do blogu a dopsat rozdělané články, šetřit ( :D )
    Taky je zde prostor pro moje nápady, poznámky, fakta, myšlenky, které nechci zapomenout.

  • Hodně důležitou součástí vašeho BuJo se můžou stát různé "sledovače"
    a mohou sledovat opravu naprosto cokoliv. Třeba náladu, pitný režim, spánek, užívání léků, aktivity nejrůznějšího typu, množství času stráveného u PC... Já si dala za cíl šetření, tak jsem si vytvořila sledovač pro svoji kreditku. Jsem zvědavá, jak mě to odnaučí utrácet. Také mám sledovač mých fanoušků na Instagramu a YouTube.

  • Zařadila jsem také stránku na knihy, které si chci přečíst nebo koupit, na umělce, jejichž tvorba mě zaujala a na seznam výzev, které jsem přijala a přehled o jejich dokončení (Inktober, Draw this again, One color...)











Tohle jsou všechno stránky, které se týkají celého roku a jsou řazeny na začátku journalu. Za nimi už následují jednotlivé měsíce.

Leden


Dostal sice studenou modrou barvu, ale tím jeho souvislost se zimou, alespoň co se výzdoby týče, končí. Jak jsem již zmínila, je to můj první journal a nemám vyhraněný styl, jakým to pojmu. Květinový kruhový motiv se mi ale tak líbil, že jsem ho prostě použila. Tyhle úvodní stránky zaberou asi nejvíc času. Do každého měsíce budu kromě kalendáře vkládat i strany na věci, které vyžadují podrobnější sledovače než kreditka. Je tu místo na sebekoučink, relaxaci, kreativitu, sny a realitu.


  • Skica měsíce

    Spoléhám na to, že mě to donutí konečně začít pravidelně kreslit, ale kdo ví. Mám spoustu vlastností, ale vůli jsem mezi nimi zatím nikde nenašla.
  • Měsíční kalendář

    Rychlý přehled, co mě čeká a nemine.
  • Týdenní kalendář

    Tady to začíná být klasický diář. Můžete zvolit jakýkoli lay-out vás napadne. Můžete každému dni přiřadit jednu stranu nebo na ni vmáčknout celý týden. Já zvolila jeden týden na jednu dvoustranu. A abych nemusela na každý list po celý rok vyměřovat okýnka pro jednotlivé dny, vyřízla jsem si z knihařské lepenky (například tvrdá zadní deska skicáku) šablonu, kterou jen obkreslím. Neztrácím tak přípravou diáře tolik času a můžu se soustředit na jeho využívání.
  • Hříchy a úspěchy

    Člověk by se měl umět pochválit, když se mu něco povede. Na tom musím ještě hodně zapracovat. Zároveň by měl také kriticky zhodnotit věci, které by šly příště udělat třeba lépe nebo je raději nedělat vůbec (třeba cpaní se čokoládou v 10:00 večer)

  • Nákupní seznam
    by měl vytřídit věci, bez kterých nedokážu žít od těch, o kterých se o tom sama sebe snažím přesvědčit. Možná stačila jenom kolonka CHCI! :D
  • Výdaje
    Zároveň je načase abych začala trochu sledovat kolik a za co utrácím.
  • Hubnutí

    Nebo-li dvoustrana hanby. Tento rok je mým velkým cílem zhubnout a doufám, že mě graf bude motivovat stejně jako zrcadlo.


  • Sledovač spánku

    Další důležitý sledovač. Spánek je u mně asi nejvíce zanedbávaná péče o sebe sama. V únorovém sledovači chci ale změnit rozložení na 24 hodinový cyklus a nezaznamenat jen, kolik hodin jsem spala, ale také od kdy do kdy.
  • Sledovač aktivit mi v rychlém pixelovém přehledu ukáže, zda jsem v konkrétním měsíci cvičila, kreslila, malovala, vytvořila video na YT nebo napsala článek do blogu. Tohle bude asi největší práskač.
  • Nápady

    Na závěr měsíce přišla strana na nápady na videa a články. Nebo i na něco jiného, když mě něco napadne. 



To by bylo asi všechno, co jsem dokázala o fenoménu zvaném Bullet journal zjistit, vstřebat a předat dál.
Neváhejte se podělit se svými nápady nebo s tím, co děláte jinak nebo lépe.

Děkuji za pozornost a přeji příjemné tvoření :)
































Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážení návštěvníci, budu velice ráda za každý zanechaný komentář, ať již pochvalný nebo kritický. Prosím jen o zachování slušnosti, nepoužívání vulgarismů a neútočení na skupiny či jednotlivce. Děkuji.