sobota 20. srpna 2016

Bílá pastelka



"K čemu slouží bílá pastelka?"
Nevím, jak vy, ale tuhle otázku jsem si pokládala snad od doby, kdy jsem poprvé vzala pastelku do ruky. Celé své dětství jsem žila v obrovském omylu, že k ničemu. Vždyť přeci není vidět!
Jenže bílá pastelka má minimálně dvě skvělá využití! Jedno jako blender a druhé jako krycí vrstva. Pro mnohé je to určitě jev naprosto známý, pro mě ale znamená naprosto převratný objev a tak se o něj podělím.




Na  demonstraci jsem použila školní pastelky Faber castell (odstín číslo  370, 373 a bílou), suché pastely KOH-I-NOOR TOISON D´OR (odstín číslo 26), vatový tampon, nožík a jednu z mých právě dokončených omalovánek :)

Na obyčejný kancelářský papír jsem dvěma odstíny zelené vybarvila dva čtverce. Na pravý jsem pak použila bílou pastelku, která zde funguje jako blender (nemám tušení, jak se to řekne česky). Bílá pastelka trochu srazí jas barev, ale zato zjemní přechod mezi nimi a "zakryje" zrno papíru, což má za výsledek pastelový efekt.


Na druhém příkladu jsem bílou pastelku použila jako krycí vrstvu pro techniku aplikování pastelu přes pastelku. Opět jsem vybarvila dva čtverce a na pravý použila bílou pastelku.


Nožíkem jsem na suchý vatový tampon naškrábala trochu pastelu a jemně přetřela oba čtverce. Na čtverci vlevo, bez použití bílé pastelky, je patrné, že vatový tampon setřel část barvy z pastelek a modrý pastel lehce, ale viditelně překrývá to, co tam zbylo. Pravý čtverec s bílou pastelkou zůstal beze změny. Tato technika se výborně hodí na vybarvování velkých ploch pozadí.


A na závěr ještě jedna ukázka použití v praxi.
Vybarvená omalovánka s vrstvou bílé pastelky


a po aplikování pastelu.


Pokud někdo ví o nějakém dalším využití, sem s tím :)

Mohlo by Vás také zajímat
Bílá pastelka - část druhá

2 komentáře:

Vážení návštěvníci, budu velice ráda za každý zanechaný komentář, ať již pochvalný nebo kritický. Prosím jen o zachování slušnosti, nepoužívání vulgarismů a neútočení na skupiny či jednotlivce. Děkuji.