neděle 28. srpna 2016

Bílá pastelka - část druhá



No jo. Nedalo mi to a pátrala jsem dál. A protože mám dovolenou, vydala jsem se na nákup do papírnictví, nakoupila několik druhů bílých pastelek a provedla test :)


V prodejně KOH-I-NOOR (která je asi nejdražší papírnictví vůbec, ale zase má opravdu velký výběr všeho) jsem našla:


1. KOH-I-NOOR 3370/1silná školní pastelka 25,- Kč
2. KOH-I-NOOR 3800/1POLYCOLORumělecká pastelová tužka 13,- Kč
3. KOH-I-NOOR 8750/3PROGRESSOškolní pastelka v laku15,- Kč
4. KOH-I-NOOR 8820/1GIOCONDAsoft pastel25,- Kč
6. Faber-Castell101COLOUR GRIP školní aquarellová pastelka19,- Kč

Druhá pastelka zdola na obrázku ve skutečnosti vůbec není pastelka, ale guma v tužce, což jsem zjistila, samozřejmě, až když jsem začala testovat :D Mimochodem to je taky supr věc.

Do testu jsem pak ještě použila
5. KOH-I-NOOR aquarell 3710/1
a
7. Faber-Castell školní pastelku 301 (bílá), 351 (modrá) a 321 (červená)
ze svých domácích zásob.

TEST



První položka testu byla samotná bílá pastelka na tónovaném papíře. V tomto případě na šedé.

  1. Je znát, že jde o pastelku pro školáky. Tuha je tvrdší, měla jsem pocit, že mi dře papír a na vybarvené ploše jsou viditelné tahy.
  2. Tady je tuha mnohem měkkčí, vybarvená plocha působí jemně, ale od umělecké pastelky jsem asi čekala trochu sytější barvu.
  3. Progresso je překvapivě bělejší, než Polycolor, tuha je o něco tvrdší, ale ne tak jako u školní pastelky. Vybarvená plocha je jemná, bez viditelných tahů.
  4. Soft pastel je bezkonkurenčně nejbělejší a nejsytější. Nevýhoda je snad jen to, že strašně rychle ubývá a práší víc než pastelka. Při nedostatečné pozornosti se dost dobře otírá z papíru pryč.
  5. Přiznám se, že tyhle pastelky mám už asi 20 let. Bílá pastelka z této sady je hodně světlá (ostatní barvy oproti ní působí jako vyšší level) a při kreslení jsem měla tendenci na pastelku tlačit. Což ovšem výsledku nijak nepomůže. Jinak je tuha měkká, vybarvená plocha jemná, bez viditelných tahů.
  6. Colour grip je můj osobní favorit mezi bílými pastelkami. Je nejbělejší (asi jako soft pastel, ale nepráší), barva je sytá, tuha měkká, tahy nejsou vidět. Mezi ostatními na šedém papíře skoro svítí.
  7. Školní pastelka Faber-Castell je lepší než školní pastelka KOH-I-NOOR. Není tak tvrdá, neryje v papíře, nezanechává viditelné tahy. Je celkem uspokojivě bílá. Nemůžu se rozhodnout, jestli je bělejší, než Polycolor.

V druhé části testu jsem zkoušela blendování bílé pastelky s barevnou.



V prvním řádku jsou červená a modrá pastelka jako plochá plná barva. Políčko je vybarvené po celé ploše středním tlakem na pastelku.
Ve druhém a třetím řádku jsou políčka vybarvena "přechodem" z levé strany, od silnějšího tlaku k nejslabšímu.
Přes barvu jsem pak stejným způsobem (postupným snižováním tlaku), ale zprava, nanášela bílou pastelku.



V téhle zkoušce dopadla asi nejlíp 2. Polycolor. Přechod je jemný a plynulý. Hned na druhém místě je 3. Progresso a 5. KOH-I-NOOR aquarell. Úplně nejhůř vypadají školní pastelky obou výrobců 1. a 7. 
6. Faber-Castel Colour grip vypadá dobře až po rozmytí vodou a tady musím poznamenat, že rozmytá bílá má velice slušnou kryvost.

Poslední testování mělo dvě části.

  1. Nanesení bílé pastelky přes barevnou
  2. Nanesení barevné pastelky přes bílou





  1. V části bílá přes barvu mě neuchvátil ani jeden výsledek. Po aplikování bílé pastelky vystoupily všechny tahy, takže to vypadá jako čmáranice. Soft pastel dokonce vypadá jako bych papír hodněkrát gumovala a barvila. Největší efekt má opět 6.Colour grip. Po rozmytí překrývá barvu dost výrazně, což může být někdy žádoucí. A největší překvapení byla 5. Aquarellka. Po rozmytí vodou se totiž nestalo vůbec nic :D
  2. V druhé části - barva přes bílou - je výsledek nerozhodný, protože u čtyř ze sedmi vypadá stejně. Tentokrát se o překvapení postaral
    4. Soft pastel - barevná pastelka je při nanášení přes bílou mnohem sytější.
    6. Colour grip - Po rozmytí vodou vystopí bílá pastelka nad barvu a překryje ji, jako by byla nahoře. V tomto pořadí má ale příjemný pastelový vzhled.
    5. Aquarell - Tak tady se po rozmytí vodou opět nestalo vůbec nic.


A jak jste na tom s bílou pastelkou Vy? Na co ji využíváte? Která je Vaše nejoblíbenější?

Mohlo by Vás také zajímat
Bílá pastelka

Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážení návštěvníci, budu velice ráda za každý zanechaný komentář, ať již pochvalný nebo kritický. Prosím jen o zachování slušnosti, nepoužívání vulgarismů a neútočení na skupiny či jednotlivce. Děkuji.